Antwoorden op vragen van de Hazesprong

18 maart 2017 - Grabouw, Zuid-Afrika

Er zijn alweer wat weken voorbij gegaan en ik dacht, het is weer tijd voor een nieuwe blog. We zijn weer elke maandag tot en met donderdag naar school gegaan. Ondertussen zijn we begonnen met het remedial teaching project. Het is soms even wennen hoe ver de kinderen achterlopen wat betreft kennis in vergelijking met de Nederlandse leerlingen. De leerlingen van mijn vorige stageklas (de Hazesprong uit Nijmegen) hebben mij wat leuke vragen gesteld die ik graag beantwoord op deze blog:

Hoe is het om met 50 kinderen in een klas te zitten?

Het is best gek om zulke grote klassen te zien. In Nederland heb je veel meer ruimte in het klaslokaal om af en toe op en neer naar de prullenbak te lopen. In deze klaslokalen kun je bijna niet tussen de tafels lopen. Ook kan de helft van de kinderen zich niet concentreren, omdat het zo druk is in de groep. Ik vind 30 kinderen in een klas een stuk beter.

Zijn de kinderen lief?

De kinderen zijn allemaal stuk voor stuk lieverds. Ze zitten vooral veel aan mijn haren en ze lachen allemaal. Wel is de taal af en toe wat lastig om te volgen. Het is een beetje gek Nederlands, maar dan veel sneller.

Zit je in een leuk hotel? In welk dorp zit je?

Ik zit in een huis in Grabouw, waar ik tot en met juli in blijf met vier andere huisgenoten. Ook zitten er nog 8 andere studenten uit Nijmegen in dit dorp. Grabouw ligt ongeveer een uurtje rijden van Kaapstad.

Heb je al dieren gezien, en welke? Heb je al een olifant gezien?

Ik heb al veel dieren gezien, maar dan heb ik het eerder over mieren, spinnen, wespen en muggen. Helaas heb ik nog geen grote dieren gezien, maar er zitten wel eens apen bij ons in het dorp die af en toe langs de weg te zien zijn. Over 3 weken ga ik naar Addo Elephant park, waar ik dus de eerste olifanten ga zien!

Hoe was je reis?

Mijn reis was een beetje hectisch, aangezien we twee overstappen hadden gemist, waardoor we uiteindelijk meer dan 30 uur onderweg zijn geweest.

Is het daar gezellig? Heb je al vrienden of vriendinnen?

Het is hier super gezellig. De mensen zijn hier erg vriendelijk en zijn nieuwsgierig wat wij hier in Zuid-Afrika komen doen. Ik heb inderdaad al nieuwe vrienden en vriendinnen.

Is het een leuk land?

Zuid-Afrika is een super mooi land. Heel veel natuur en mooie bezienswaardigheden. Wel speelt armoede hier een grote rol, waarvan ik af en toe nog even schrik. Ook is er een enorm water tekort in de West-Kaap. Er is nog maar water voor 112 dagen. Er heerst veel droogte en iedereen is dus  gefocust op het besparen van water. Ik kan dus niet een half uur onder de douche staan, maar hooguit 2 minuten!

Zijn er provincies in Zuid-Afrika?

Ja er zijn net zoals in Nederland ook provincies in Zuid-Afrika. Ik zit in de provincie West-Kaap. Dit ligt in het zuid-westen van Zuid-Afrika.

Ben je al in de jungle geweest?

Ik ben nog niet de jungle geweest. Wel ben ik de bergen al in geweest. Hier is ook geen jungle in de buurt. Dat ligt wat noordelijker dan Zuid-Afrika.

Hoe heten de scholen waar je lesgeeft?

De scholen waar ik les geef heten Maxonia Primary school en St. Michaels school.

Hoe is het eten daar?

Het eten is hier erg lekker, maar wel heel vet. Af en toe mis ik nog wel de boerenkool of de lekkere Goudse kaas.

Wat leuk dat juf Lizzy een neefje heeft gekregen! Gefeliciteerd! En wat gaaf dat Robbert, Maxime en Fabian gaan optreden bij de Vereeniging. Ik hoop daar snel een filmpje van te zien. Nog gefeliciteerd aan Isa S., Thomas en Bor met jullie verjaardag en vaders verjaardag. Ik hoorde dat het weer daar al een stuk beter is dan eerst. Ik hoop volgend jaar nog een langs te komen bij jullie in de klas! Ik kom pas begin augustus terug naar Nederland, dus dan hebben jullie al zomervakantie.

In Zuid-Afrika is het internet niet zo goed, vandaar dat het vaak ook lang duurt voordat ik een blog er op zet. Skypen heb ik al een paar keer geprobeerd, maar helaas lukt dit niet, totdat het internet wordt gemaakt.

Super lief dat jullie deze vragen hebben gesteld! Ik hoop dat het goed met jullie gaat en dat jullie nog steeds die lieve, slimme kinderen zijn! Doe jullie best en wees lief voor Rob en Lizzy!