Garden Route en Route 62

21 april 2017 - Grabouw, Zuid-Afrika

Zo, daar ben ik weer! Het internet is gemaakt (de antenne zat los door de wind), dus hierbij weer een nieuwe update.

De vorige keer had ik verteld dat er iets leuks stond te wachten voor in de vakantie: mijn ouders en zus kwamen op bezoek naar het verre zuiden! Van 3 april tot 17 april waren we even herenigd. De eerste week hebben we veel in de buurt gedaan van Grabouw. Ze kwamen maandag aan en dinsdag gingen we letterlijk aan de zuip… Van half 11 tot 17 hadden we een wijntour van Stellenbosch, naar Paarl tot Franschhoek en weer terug. Heerlijk was het, maar na de eerste stop in Stellenbosch voelde ik hem al hangen en bij de tweede wijnproeverij voelden we ons allemaal een beetje tipsy worden. Wel hebben we een leuke dag gehad en konden we heerlijk slapen ’s avonds! Woensdag zijn we Kaapstad in geweest voor de highlights, zoals Signal Hill, Bo-Kaap, Green Market Square en Longstreet natuurlijk. Donderdag zijn we richting Houtbay gereden, waar we zeehondjes hebben geaaid en gevoerd, waarna we door zijn gereden naar Boulder’s Beach voor het hoogtepunt van de vakantie voor Chloë: PINGUÏNS! We konden ze net niet aanraken. Toch moesten we deze beesies weer verlaten voor Cape Point en Cape of Good Hope. Er stond een hele harde wind die dag dus we kwamen verwaaid terug. De volgende dag waren we nog meer verwaaid: we ging met de boot vanaf Waterfront naar Robbeneiland. Dit is het eiland waar Nelson Mandela heeft vastgezeten. Het was een indrukwekkende dag waarbij we veel erge verhalen hebben gehoord. Ook hebben we de cel mogen zien waar hij lange tijd vast heeft gezeten. Zaterdag was even een dagje rust. Derrek en ik gingen naar de rugbygame waar de Stormers tegen de Chiefs speelden. Er was een mooie sfeer en de tegenpartijen zaten gewoon op dezelfde tribune en iedereen klapte ook als er een punt werd gescoord. Toch iets waar voetbalsupporters veel van kunnen leren… Papa, mama en Chloë zijn die dag met de kabelbaan de tafelberg opgegaan en hebben de zonsondergang mogen bewonderen.

Toen begon onze officiële vakantie, want eigenlijk hadden we helemaal niet vrij die week. We moesten deelnemen aan een holidayprogramm (die de scholen dus niet hadden). Daarom een extra weekje vrij. Zondag gingen we beginnen aan de Route 62 en de Garden Route. Onze eerste stop: Swellendam. Een schattig klein plaatsje, maar wat vooral heel fijn was: EEN ZWEMBAD! Helaas was deze iets kouder dan verwacht, maar we hadden met het warme weer van de afgelopen maanden nog geen enkele keer in zoet water gezwommen. ’s Avonds gingen we heerlijk uiteten en hebben we Kudu gegeten. Lekker mals vlees. Maandag reden we verder naar Oudtshoorn. Ook een schattig plaatsje, vooral de struisvogels. We hebben lekker kunnen knuffelen met ze en kunnen voeren. Ze hebben ons zelfs een nekmassage gegeven… Heerlijk! Die avond hebben we dan nog meer kunnen genieten van deze grappige wezens: struisvogelbiefstuk! Dinsdag hebben we een lange reis gemaakt naar Addo Elephant Park, vlakbij Port Elizabeth. Woensdag wilden we het park in, laat het nou net de dag zijn dat de werknemers van het restaurant gingen staken en alle ingangen van het park bezet hielden door brand te maken. Jammer, maar echter konden we na 10 minuten er toch snel in toen de politie de brandjes probeerden te blussen. Daar begonnen we dan met onze eerste safari. Even in het kort wat we hebben gezien: heel veel olifanten, heel veel mestkevers, zebra’s, Pumbaa’s (oftewel wrattenzwijn, Timon was er helaas niet bij), kudu’s, struisvogels, buffels, Red Hartebeest, Cape Grysbok, Bat Eared fox, aapjes en schildpadden. Mooi om die olifanten voor je auto te zien lopen! Een paar fotootjes zijn toegevoegd om een indruk te krijgen. Na Addo gingen we verder naar Tsitsikamma. Onderweg zijn we gestopt bij Port Elizabeth en hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de bekende brug in Tsitsikamma. ’s Avonds weer heerlijk gegeten en een vuurtje gemaakt en spelletjes gedaan. Vrijdag hadden we een mooie route voor de boeg: Plettenbergbaai, Knysna naar Mosselbaai. Hier hebben we ook mooie wandelingen gemaakt! De laatste dag naar Gansbaai gingen we door Wilderness naar Gansbaai. Dat was dan ook gelijk de laatste vakantie dag en hebben daar ’s avonds nog heerlijk krokodillen- en springbok carpaccio op. Zondag vertrokken we weer naar Grabouw via Hermanus, waar je tussen augustus en december walvissen kunt spotten. Eenmaal terug gekomen in ons dorpje, hebben we nog even onze stagescholen laten zien en zat de vakantie er al weer op na een heerlijk etentje in Houw-hoek. Maandag nog even gezamenlijk ontbeten en om 15:00 uur was het afscheid alweer daarbij. De twee weken zijn ontzettend snel gegaan en we hebben veel mooie dingen gezien van Zuid-Afrika. Ook leuk om te laten zien aan mijn ouders en zus hoe wij hier leven. Na een lange reis waren zij dinsdagavond ook weer terug in Nederland aangekomen en hadden wij ondertussen alweer stage.

We wilden weer even terugkomen in het dagelijks ritme op stage, maar ineens was onze stageschool (Maxonia’s) gefuseerd en zitten er ineens bijna 100 leerlingen extra bij… Zo zie je maar weer dat elke dag je een verrassing te wachten staat. Ook woensdag verliep wat anders dan gepland: het lesrooster was veranderd en ons lokaal waarin we altijd werken, kunnen we niet meer gebruiken. Zo hadden we weer twee korte stagedagjes van 2 uur… Dit weekend gaan we ‘lekker’ onze opdrachten voor school knallen, aangezien we niet meer zoveel tijd meer hebben voordat stage voorbij is. Volgende week is het koningsdag en hebben we donderdag en vrijdag vrij en die maandag erop is blijkbaar ook weer een feestdag..: het feesten kan niet meer op!

Binnenkort weer een nieuwe blog en geniet van de foto’s!

1. Geert Meijer:
    Veel succes!
  2. Bas:
    21 april 2017
    Super leuk! Hoe vonden je ouders en je zus zuid Afrika? Was zeker ook heel fijn om je ouders en je zus te laten zien waar je zit en waar je mee bezig bent.. tenminste ik praat er soms nog over met mijn ouders en mijn zussen! Geniet er nog van!
  3. Danique Wolbrink:
    21 april 2017
    Zeker! Ze hebben een mooie tijd gehad!
  4. Jolanda:
    Wat een ervaring Danique, prachtig om te lezen! Veel (stage)plezier verder!xx
  5. Helma en Jan:
    22 april 2017
    Wow danique, wat een geweldige ervaring dit! Zo met z'n allen hiervan te mogen genieten; super!
    Mooi verslag! Jan en helma
  6. Papa:
    Super trots op jullie en wat jullie daar doen, Danique en Derrek! ❤️
  7. Magda en Gerrit Wolbrink:
    Hoi Danique en Derrek,
    We hebben door jullie vakantie de blogs echt gemist! Maar dit verhaal met al die mooie
    foto's maakt alles weer goed. Wat een belevenissen. En nu weer "gewoon" op jullie
    scholen aan de slag. Ook dat is telkens weer een verrassing,zoals je schrijft.
    Heel veel succes en plezier verder.
    Oma en Opa
  8. Angelique:
    23 april 2017
    Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. Morgen gaat jullie mam mij helemaal bijpraten tijdens onze lunch. Super mooie foto's! Vooral die ene van jullie pap .
    Succes met de stage verder en met jullie verslag. Xxx
  9. Huub en Gerlies:
    23 april 2017
    Prachtig verhaal en bijzonder mooie foto's.
    We kijken uit naar de volgende afleveringen.

Gerlies en Huub
  10. De lentenaren:
    17 mei 2017
    wat een prachtige tijd daar !
    Samen met pa en ma en zus de omgeving verkennen ! :-)
    Geweldige foto s , overstekende olifanten ,Super .
    tuurlijk ook de bungy jump gedaan . . . ;-)
    Geniet ervan !!

gr de lentenaren