Nu gaat het echte werk beginnen!

27 februari 2017 - Grabouw, Zuid-Afrika

Op maandagochtend gingen we langs alle stagescholen en hebben we gekeken waar iedereen stage gaat lopen. Na deze korte tour, zijn we met Paddy een rondje door Grabouw gaan rijden en hebben we de Town ships gezien. Later die dag zijn we naar Summerset Mall gereden en hebben we eindelijk onze simkaarten gekocht, dus nu hebben we ook internet zonder wifi! Daar hebben we nog een lekkere hamburger gegeten en was het al weer tijd om naar bed te gaan, want de volgende dag begonnen we dan echt op stage. Om 07:30 reden we dinsdagochtend naar onze stageschool Maxonia’s. Tijdens onze minor gaan we daar elke maandag en dinsdag stage lopen. In het kantoor van de directeur begonnen we met bidden zoals ze op elke school doen. Vaak krijgen de basisscholen ondersteuning van de kerk. Vervolgens hadden we een leuk gesprek met de directeur en de leerkrachten en gingen we de rest van de dag observeren bij de verschillende groepen. Op deze school beginnen de leerlingen vanaf 3 t/m 5 jaar in Grade R. Dan 6 jaar Grade 1, enzovoorts tot en met Grade 6 (12 jaar). Het is een kleine school met gemiddeld 10 tot 15 leerlingen per groep. De sfeer is zeer relaxed, maar ze hebben veel hulp nodig bij geld inzamelen. Toen we thuis kwamen, waren Derrek en ik erg enthousiast. We werden met open armen ontvangen. Derrek mag activiteiten gaan doen op het gebied van sport en ik mag muzieklessen gaan geven en misschien een koor opstarten.

De volgende dag gingen we naar onze andere stageschool: St. Michaels school. Daar gaan we voortaan op de woensdag en donderdag stage lopen. We kwamen hier aan en we hadden al te horen gekregen van onze coördinator dat veel kinderen die van andere scholen zijn gestuurd of geen geld hebben voor onderwijs naar deze school komen, omdat ze niks hoeven te betalen. Onze dag begon een beetje vreemd, omdat er gelijk een discussie tijdens de briefing ontstond over het houden aan de lesschema’s. Daarna was er een korte introductie en zijn we bij alle groepen gaan observeren. Al snel kwamen we erachter dat dit andere koek was dan Maxonia’s. Er zitten hier geen 10 maar 50 leerlingen in een groep. Er is bijna geen ruimte voor de kinderen om te zitten. Ook worden veel kinderen verwaarloosd of zijn erg moe. Ik heb zelfs twee kinderen tijdens een les wakker moeten maken. De meeste kinderen gaan naar school, omdat ze hier te eten krijgen. Het leren is dus niet belangrijk voor ze. Wel zitten er kinderen tussen die echt gemotiveerd zijn, maar de leerachterstand is enorm. Wat ons wel heeft verbaasd is dat er meer materialen aanwezig zijn dan in Nederland. Het hele lokaal is volgepropt met posters, spellen en ze hebben zelfs digiborden, die het overigens niet doen, omdat het geschenken zijn.

Zelf hebben Derrek en ik samen ook een lesje Engels gegeven en hebben we de kinderen van Grade 1 hoofd, schouders, knie en teen geleerd. Dit vonden ze helemaal geweldig. In deze groep kwamen we erachter dat er veel kinderen op school zitten met het fetal alcohol syndrome. De leerkracht vertelde dat en toen hebben we een paar leerlingen even mee naar buiten genomen om een stuk te rennen. Deze leerlingen hebben veel problemen met concentratie, sociale en cognitieve functies en sommigen zijn ook zelf alcoholverslaafd. Vroeger kregen de arbeiders op de wijnvelden hun salaris deels uitbetaald in alcohol en zo is het probleem hier in Zuid-Afrika ontstaan. Ontzettend veel kinderen zijn ook besmet met HIV, maar dit willen we liever niet weten van die kinderen. Er zijn dus veel ‘uitdagingen’ op deze school te vinden. Wat ons enthousiasmeert, zijn de kinderen. Ze zwaaien allemaal, ze brengen ons pruimen, ze willen met ons spelen en ze komen veel naar ons toe.

Vrijdag hadden we onze vrije dag en Derrek en ik hadden besloten om te gaan hyken bij Hottentots Holland, een natuurreservaat hier 10 minuten vandaan. We hadden van 10:00 tot 16:00 gehyked en toen waren we pas op de helft. De terugweg hebben we dus met de jeep gedaan. ’s Avonds zijn we gezellig uiteten geweest bij een meer en vervolgens zijn we vroeg gaan slapen, want de volgende dag gingen we naar Kaapstad. We hebben rondgelopen door de straten, hebben wat marktjes gezien en hebben in een mooi park wat gedronken. In de avond gingen we eens kijken hoe gevaarlijk Longstreet wel niet is, zoals onze begeleiders ons hebben verteld. Ja het is gevaarlijk, maar gelukkig bestaan er Ubers, een soort van taxi’s die je voor een paar cent je vervoert in dezelfde straat. In Longstreet zijn we nog wezen stappen met een paar anderen van de groep studenten en daarna zijn we terug gegaan naar ons hostel, waar een heerlijke verrassing op ons stond te wachten… een KAKKERLAK van wel 10 centimeter groot. BAH! Na toch nog een heerlijke nachtrust hebben we gauw ontbeten en zijn we teruggereden naar Grabouw, waar we heerlijk verder konden slapen en ons hadden voorbereid op een nieuwe stageweek!

1. Magda en Gerrit Wolbrink:
    27 februari 2017
    Hoi lieve Danique,
    Gefeliciteerd met de verjaardag van je zusje Chloë. Neem er maar een drankje op.
    Maar dat doe je toch wel, zien wij op jullie fraaie foto's. We zijn een beetje jaloers o[
    jullie avontuur. Wel blijven uitkijken hoor!
    Groetjes van je oma en opa uit het kille, erg natte Nederland.
  2. Karin:
    1 maart 2017
    Hallo luitjes, Wat een prachtige verhalen en wat doen jullie veel indrukken op in een korte tijd.
    Vele groeten uit Den Bosch (waar de Carnaval nu ook weer voorbij is).
  3. Angelique van son:
    1 maart 2017
    Lieve Danique en Derek,
    Wat een uitdaging jullie school van woensdag en donderdag!
    Jullie gaan er heel veel leren dat is wel duidelijk. Fijn dat jullie anderen school meer relaxed zal zijn!
    Gelukkig zie ik aan de foto's dat jullie ook heerlijk tijd hebben om van alles te bekijken. Wat een prachtige omgeving en natuur. Ben nu al jaloers op jullie en dit is nog maar het begin!
    Heel veel succes met jullie scholen en ik kijk al weer uit naar je volgende verslag.
    dikke kus,
    Angelique en de rest van de van Sonnetjes gang.
  4. Danique Wolbrink:
    3 maart 2017
    Dankjewel voor jullie lieve reacties!! Xxxx
  5. De lentenaren:
    4 maart 2017
    wat maken jullie allemaal mee zeg :)
    tjonge wat een verschillen in buurten , straten , mensen , scholen ..
    have fun !! take good care !!
    doen wij ff bijkomen van carnaval ;)

de lentenaren
  6. Groep 5a:
    8 maart 2017
    Hee Danique!
    Hieronder een berichtje van groep 5a. Ik vertel zo nu en dan wat jou bezig houdt. Nu kwamen ze met het idee om zelf een berichtje te maken voor jou.
    Geniet er van ;)

Groetjes Lizzy

Lieve Danique,

Hoe gaat het met jou, en in Afrika? We missen je heel erg in de klas. We missen je gezelligheid. We missen je lessen. Juf Lizzy heeft een neefje gekregen. Er zijn hier heel veel kinderen snot verkouden en veel kinderen zijn ziek geweest. (omdat ze jou missen :)) Isa S en Thomas waren in de vakantie jarig. Bor zijn vader is 50 geworden. Nynke heeft een bril. Robbert, Maxime en Fabian gaan optreden in het concertgebouw de vereniging. We hebben een hele leuke carnaval gehad. Heb je dit ook gevierd? We hadden het leuk gevonden als jij er ook was. Kom je nog een keer langs?
    Hoe is het om met 50 kinderen in de klas te zitten?
    Zijn de kinderen lief? (liever als ons? :P)
    Zit je in een leuk hotel?
    In welk dorp zit je?
    Heb je al dieren gezien, en welke? Heb je al een olifant gezien?
    Hoe was je reis?
    Is het daar gezellig?
    Heb je al vrienden of vriendinnen?
    Is het een leuk land?
    Zijn er provincies in Afrika?
    Ben je in de jungle geweest?
    Hoe heten de scholen waar je les geeft?
    Kan je leuke foto's sturen?
    Hoe is het eten daar?

We missen je heel erg! Kan je een keertje skypen met de klas?
    Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel liefs, groetjes en knuffels van groep 5A
    Rob en Lizzy