De introductie

18 februari 2017 - Grabouw, Zuid-Afrika

Woensdagochtend begonnen we met een introductiedag met alle studenten uit Grabouw en Genadendal waar we alles te horen kregen over de projecten. Daar zaten ook allerlei spellen aan verbonden. We kregen daar een heerlijke lunch en vervolgens kwam een man wat vertellen over het reizen in en rond Zuid-Afrika. Na deze ontzettend lange en warme dag gingen we boodschappen doen zijn we ’s avonds gaan chillen.

De volgende dag gingen we namelijk voor het eerst naar Kaapstad. We verzamelden om 08:45 bij de Spar in Grabouw en vanuit daar gingen we met de bus naar Kaapstad. Onze dag begon bij het museum ‘’District six’’. Dit was erg interessant en een man die daar heeft gewoond, vertelde over zijn ervaringen (Google maar als je niet weet wat het is ;). Om alles even te verwerken, hebben we wat lekkers gegeten bij Charlie’s Bakery. We stapten de bus weer in en gingen naar onze volgende bestemming: Bo-Kaap. Hier waren allemaal huizen te zien in de meest vrolijke kleuren (zie de videoclip van het lied Perfect Strangers)! Na een korte wandeling door deze wijk, gingen we Signal Hill op om het prachtige Kaapstad van boven te bewonderen. De bus reed daarna door langs Seepoint en we gingen door naar Mzoli’s: een township bij Kaapstad. Hier hebben we heerlijk braai gegeten en mochten we de keuken in om te kijken hoe ze het vlees bereidden. Wij Nederlanders waren de toeristen daar, maar in het restaurant waren wij de attractie. Na een lange, maar mooie dag, gingen we terug naar huis waar we snel in ons bed zijn gekropen.

Vrijdag begon het introductiekamp waar we ook de andere studenten van CPUT gingen ontmoeten. We startten met een paar spellen en hebben vooral gesprekken gevoerd over cultuurverschillen. De studenten kwamen uit verschillende landen: Kameroen, Namibië, Slowwakije, etc. Tijdens de lunch (heerlijke bobotie) hebben Derrek en ik kennis gemaakt met onze begeleider van één van onze stagescholen: St. Michael’s school. Het was een goed gesprek en fijn dat we alvast iemand kenden waar we wat dingen al aan konden vragen. Toen we onze buikjes vol hadden gegeten, gingen we naar het kamp in Grabouw. Back to Basics heet het kamp, dus we hadden al vernomen dat het geen 'ponykamp' zou zijn (Vorselen, 2017). We begonnen met een paar leuke spellen en achter elk spel zat een doel wat te maken had met onze tijd in Zuid-Afrika. ’s Avonds werd het voor mij wat spannender. We gingen namelijk een bosspel doen en ik dacht dat we dat in grote groepen zouden doen, maar we gingen ieder solo in het donker het bos in. Eerst wilde ik niet, maar het zou me helpen met de rest van de tijd in Zuid-Afrika, dus daar ging ik dan. Wat ook nog heel handig was, is dat ik nachtblind ben. We moesten met onze hand een touw vasthouden en die volgen. Deze mochten we niet loslaten. Alleen dan kwam je veilig op de eindbestemming. Ik was super bang en toen ik het bos dieper in ging, zag ik helemaal niks meer. Er zaten nog twee begeleiders die ik even verrot heb gescholden, omdat ze me lieten schrikken. Het doel van dit spel was dat je altijd mensen om je heen hebt (familie en vrienden) die je zullen helpen om de eindbestemming te halen, zolang je maar op hen vertrouwt en ze niet loslaat. Na het spel gingen we gezellig rond het kampvuur zitten en sliepen we vrij laat, waardoor de volgende ochtend 08:00 (stipt!!) ontbijt niet zo leuk was.

Om 09:00 gingen we in groepen een parcours afleggen door op draden te lopen ongeveer 1 meter boven de grond. Dit was niet zo spannend, maar achteraf bleek dit een oefening, want ’s middags gingen we hetzelfde doen, alleen dan 10 meter hoger tussen de bomen. Ik ging maar gelijk de uitdaging aan. Ik moest een soort harnas aan waar twee haken aan zaten waarmee ik mezelf constant aan de bomen en draden moest verbinden. Over de touwen lopen was spannend, want ik ben helaas geen Tarzan. Maar hee, ik typ dit verhaal nu, dus dat betekent dat ik nog steeds leef en niet ben gevallen. In de avond hebben we weer bij het kampvuur gezeten en hebben we Afrikaans leren dansen. Zondagmorgen stonden we weer vroeg op en iedereen was ontzettend moe. We gingen nog twee leuke spellen doen en vervolgens mochten we het kamp verlaten en zijn we thuis onze kleren gaan wassen en gaan slapen. Het was een leerzaam kamp met (soms overdreven) diepere betekenissen, maar ik vond het leuk om iedereen te leren kennen! Morgen begint onze introductie op de stage en vanaf dinsdag gaan we echt beginnen. We zijn benieuwd wat ons te wachten staat, maar ik zou zeggen: kom maar op!

1. Papa:
    22 februari 2017
    Spannend begin meid! En voortaan nie meer in je eentje 's nachts door het bos langs een touwtje zonder broodkruimels nie! Veel sterkte met je stage!!
  2. Mama:
    Spannend, leerzaam en zweverig intro! Stoere dochter! Veel liefs xxxx
  3. Bas:
    22 februari 2017
    Leuk om t verhaal vanuit jouw kant te lezen. En nee, dit keer is het niet sarcastisch ;)
  4. Peter:
    23 februari 2017
    Leuk verhaal Danique! Leuk om via spellen en uitdagingen je mede-studenten én jezelf ook weer wat beter te laten kennen ( balanceren op een touw op 10 meter hoogte? Ik doe het je niet na! Hoogtevrees!) Geniet nog even van je introductie, en dan aan de slag! Succes!
  5. Magda en Gerrit Wolbrink:
    24 februari 2017
    Wat een kennismaking met dit verre land! Zwevend op een koord in de lucht.
    En dolend in een donker bos. En wat een enorme lappen braai.
    Maar nu komt de realiteit van je stage. Ook met nieuwe ervaringen.
    Succes en plezier gewenst. Overigens: prachtige foto's.